mandag 9. juni 2008

Folinsyre


Bruk folinsyre før planlagt graviditet.


Alle kvinner som prøver å bli gravid bør ta et ekstra tilskudd av folat på 400 mikrogram . Man bør begynne en måned før man tenker på å bli gravid og ikke slutte før man har passert tre måneder i svangerskapet. Et slikt inntak reduserer sjansen for å få et barn med Ryggmargsbrokk. Denne diagnosen er sjelden (fødes ca. 25 barn pr. år med diagnosen) men skaden er ofte omfattenede og komplekst for barnet som blir født med denne neuralrørsdefekten.


Jeg har selv medfødt Ryggmargsbrokk og da vi planla barn var det naturlig å ta ekstra tilskudd med Folat. Kvinner som har født et barn med Ryggmargsbrokk eller kvinner som meg som har Ryggmargsbrokk bør innta 4 milligram folat daglig. Dette er 10 ganger den dosen som andre kvinner er anbefalt å ta.

Jeg synes det er flott at vi kan gjøre noe for å forebygge at flere fødes med denne diagnosen. Mange som blir gravide har ikke hørt om folinsyre og vet heller ikke hvorfor de bør ta dette tilskuddet i svangerskapet. Neuralrørsdefekt som Ryggmargsbrokk skjer i ca uke 6 i svangerskapet. Dette er før de fleste kvinner kjenner at de er gravide. Derfor hjelper det ikke å begynne med folat når man er gravid!

Måtte bare ha noe annet på bloggen min enn scrapbooking og kortlaging. På bildet er jeg 34 uker gravid - det er faktisk 10 år siden bildet ble tatt! Vi har fått to barn. Begge gangene brukte jeg folinsyre før graviditet og begge gangene gikk det bra - og godt er det! :=)
This is a piceture of me, pragnant with our first child Jenny in 1998. Because i am borned with Spina Bifida it was recommended that i took folic aid during the pregnancy. Spina Bifida is a damage in the spinal system and it will happen in week 6 of the pregnancy. The child developes Spina Bifida before the mother maybe knows she is pregnant. Therefor, it's recommended that every woman who is planning a pregnancy starts with folic medisin about three months before she gets pregnant. In this way, she will reduce the chanse getting a child with Spina Bifida. If you have Spina Bifida like my self, you also should take folic medisin before you get pregnant. Both my children are healthy and strong, none of them have Spina Bifida.

8 kommentarer:

  1. Da jeg var gravid i 96 hadde jeg aldri hørt om folinsyre, det kom liksom litt i vinden etterpå. Men jeg spiste det veldig punktlig og nøyaktig i forkant av siste graviditet. Det er flott at du tar opp litt andre ting enn bare scrapbooking og kortlaging :-)

    Men speaking of: jeg scrappet 2 dorullkort i går, første gang jeg har scrappet på over 1 mnd!!!
    Men det er ike noe å legge ut bilder av.
    Prøvde promarkertusjer, det var kjempegøy!
    Har du prøvd det?
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. For ett flott bilde av deg!

    Syntes det er supert at du tar opp dette temaet i bloggen din. Første svangerskapet visste jeg ikke hva folin var, men tok det trutt og fast da jeg ble gravid med andremann. Gikk heldigvis bra begge gangene :o)

    Ha en super uke!

    SvarSlett
  3. Der sa du et sant ord. Mener faktisk at jeg brukte det i alle tre svangerskapa, men kanskje ikke helt fra starten... Bra gikk det i alle fall :)

    Stilig du var. Artig å ta fram gamle bilder av og til.

    Ha en nydelig dag.

    SvarSlett
  4. Hallo Heidi!
    Lenge siden sist, snakket med Thore på facebook i dag..
    Snakkes Klem

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. Kjempeflott tema!!
    Jeg spiste folinsyre med alle tre! Gikk heldivis fint med mine!
    Nydelig flott bilde av deg!! Syns det er så flott å se gravide damer, eller magene! Det er bare så flott det som skjer, at det er mulig!!! Lykke lykke til!! Når har termin?
    Kikk innom bloggen min, jeg har tagget deg :)

    Klem og fortsatt god uke!

    SvarSlett
  7. Kremt kremt...Trudde du var gravid nå jeg :) Men nydelig flott bilde likevel :)

    Du får lirke litt til med han, kanskje har forandrer mening :) Vips så var dere tre eller fire :) :)

    Ha en kjempefin helg, når den kommer!!
    Klem

    SvarSlett
  8. For et nydelig bilde av deg!
    I 98 hadde jeg ikke hørt om Folinsyre engang tror jeg og med andremann var jeg nesten 4 mnd på vei før jeg ante at jeg i det hele tatt var gravid. Men jeg er utrolig glad for at man er bedre opplyst om dette nå. Og ikke minst for at dette hjelper.
    Flott at du skriver om det!

    Klem fra
    Heidi

    SvarSlett